Idag hade vi ett spännande pass i matematik. Vi började med att gå igenom lektionens mål: att lära känna tallinjen. Sedan pratade vi om hur man kan visa vad man lärt sig om tallinjen på olika sätt. Vi började med samtal runt samtalsbilden och huvudräkningsuppgifter. Sedan arbetade vi laborativt med elevernas egna tallinjer samt på tavlan. Eleverna fick t.ex kasta tärning två tärningar, addera talen och visa resultatet på tallinjen. Sedan följde arbete i matematik boken. Som avslutning fick de göra en "minicheck" på papper där instruktioben var att rita en tallinje och ringa in siffran 5. Vi tog sedan ut tre exempel och diskuterade kvaliteterna och hur de kunde förbättras.
 |
Elevernas tankar: Det är en bra vågrät linje. Det saknas lodräta små streck, siffror och pil. |
 |
Elevernas tankar:Det är en ganska bra vågrät linje. Det är bra att siffrorna är utsatta, det saknas pil och det är för många lodräta streck. |
 |
Elevernas tankar: Det är en rak och fin vågrät linje, avstånden mellan siffrorna är ungefär lika, siffran fem är inringad och det finns en pil. Pilen är för att linjen fortsätter framåt. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar